کعبه مقصد در اثار عطار و شهریار و عرفی
کعبه مقصد در آثار عطار، شهریار و در کاربرد عرفی
کعبه مقصد مفهومی است که به «قبله و مقصد نهایی» اشاره دارد. این مفهوم، در نگاه عرفانی و عاشقانه، فراتر از یک مکان جغرافیایی رفته و به نمادی از آرمان، حقیقت، یا معشوق تبدیل میشود. هر یک از این سه دیدگاه (عطار، شهریار و عرف عام) این مفهوم را به شیوهای متفاوت به تصویر میکشند.
۱. کعبه مقصد در آثار عطار
در آثار عطار، به ویژه در منطقالطیر، کعبه مقصد همان حقیقت مطلق و ذات الهی است. برای عطار، حج واقعی نه سفری به سوی بنای کعبه، بلکه سیر و سلوکی درونی برای رسیدن به خداوند است. او کعبه مقصد را نه در بیرون، بلکه در درون سالک جستجو میکند.
کعبه: حقیقت و ذات الهی: عطار معتقد است که سیمرغ (نماد خداوند) در ورای کوه قاف است و سی مرغ برای یافتن او باید از هفت وادی سخت و پرمخاطره بگذرند. این سفر درونی، همان حج و رسیدن به کعبه مقصد حقیقی است.
خانه خدا در دل: در نگاه عطار، خدا در کعبه بیرونی نیست، بلکه در کعبه دل انسان جای دارد. بنابراین، مقصد نهایی عارف، بازگشت به خود و یافتن خدا در درون خویش است.
۲. کعبه مقصد در آثار شهریار
شهریار کعبه مقصد را بیشتر با نگاه عاشقانه بیان میکند. برای او، معشوق همان مقصد نهایی و آرمانی است که دل عاشق به سوی او جهت میگیرد.
کعبه: معشوق: شهریار در غزل «انتظار فرج» میگوید: "من روی دل به کعبه کوی تو داشتم / کآمد ندای غیب که این است راه تو." در اینجا، مقصد نهایی و قبله دل، کوی معشوق است و راه رسیدن به آن، مورد تأیید خداوند است.
مقصدِ عاشقانه: در غزل «مسافر مجنون» نیز، کعبه لیلی را مقصد نهایی مجنون میداند و به او میگوید که نماز و توجه خود را به سوی او قرار دهد. این نشان میدهد که برای شهریار، کعبه مقصد همان معشوق و وصال با اوست.
۳. کعبه مقصد در کاربرد عرفی
در کاربرد عرفی زبان فارسی، کعبه مقصد به صورت استعاری برای اشاره به مهمترین هدف یا آرمان زندگی یک فرد یا گروه به کار میرود. این هدف میتواند هر چیزی باشد:
مقصود و آرزو: برای یک دانشجو، فارغالتحصیلی و رسیدن به موفقیت تحصیلی کعبه مقصد اوست.
میعادگاه: برای دوستی که پس از سالها دوری در شهری دور قرار میگذارند، آن شهر کعبه مقصد آنهاست.
مرجع و پناهگاه: در عرف عام، برای کسی که به دنبال پناهگاه و مرجعیت معنوی یا علمی است، آن مرجع یا پناهگاه کعبه مقصد او نامیده میشود.
نتیجهگیری
ویژگی عطار شهریار عرفی
مفهوم کعبه مقصدحقیقت الهی (ذات خداوند) معشوق و درگاه او آرزو و هدف نهایی
نوع نگرش عرفانی محض عاشقانه-عرفانی استعاری-کاربردی
مصداق درونی و معنوی فردی و انسانی شخصی و اجتماعی
Export to Sheets
هر سه نگرش، کعبه مقصد را از یک مکان فیزیکی به یک مفهوم والا و آرمانی ارتقا میدهند، اما هر کدام آن را در بستر جهانبینی خود (عرفانی، عاشقانه، یا کاربردی) تفسیر میکنند.