پشه و عنقا
در بیت معروف سعدی:
«روزی خود میبرند پشه و عنقا / حاجت موری به علم غیب بداند»
دو موجود نمادین «پشه» و «عنقا» (یا سیمرغ) به کار رفتهاند تا مفهومی عمیق از توکل بر روزیِ الهی و بینیازی از دانستن غیب را بیان کند.
تحلیل بیت:
۱. پشه و عنقا: تضاد در عین تساوی
پشه: موجودی کوچک و ضعیف.
عنقا: پرندهای افسانهای و عظیمالقدرت.
→ با وجود تفاوت در قدرت و جایگاه، هر دو به یکسان از روزی خداوند بهره میبرند.
۲. حاجت مور به علم غیب
مور: نماد موجودی ریز اما سختکوش.
→ سعدی میگوید: حتی مورچگان نیز بدون دانستن غیب (چگونگی رسیدن روزی)، به تلاش خود ادامه میدهند و روزیشان میرسد.
۳. پیام اصلی:
انسان نباید درگیر اضطراب آینده یا حسرت گذشته شود (نیازی به علم غیب ندارد).
همانگونه که خداوند روزیِ پشه و عنقا را میرساند، به بندگان خود نیز توجه دارد.
منابع قرآنی و عرفانی این مفهوم:
قرآن (سوره هود:۶):
«وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا...»
(هیچ جنبندهای در زمین نیست مگر اینکه روزیاش بر عهده خداوند است).حدیث:
«لو أنَّکم تتوکَّلونَ عَلَی اللَّهِ حَقَّ تَوَکُّلِهِ لَرَزَقَکم کما یرزُقُ الطَّیرَ، تَغدو خِماصاً وَ تَرُوحُ بِطاناً»
(اگر چنانکه باید بر خدا توکل کنید، مانند پرندگان روزی شما را میرساند که صبح گرسنه بیرون میروند و شب سیر بازمیگردند).
نتیجه:
سعدی با این بیت، توکل و رضا به تقدیر الهی را آموزش میدهد:
پشه و عنقا هر دو نشانهای از قدرت خداوند در روزیرسانی هستند.
مور نماد اعتماد به خداوند، بدون نیاز به کنجکاوی در غیب است.
انسان نیز باید مانند این موجودات، به جای نگرانی، بر تلاش و توکل تمرکز کند.
این مفهوم در ادبیات فارسی اغلب با عبارت «قانع باش به روزی که خدا میدهد» خلاصه میشود.