نیکی بینیت، چون نقش بر آب"
تحلیل حکمت "نیکی بینیت، چون نقش بر آب" در اندیشه سعدی
۱. معناشناسی بیت
این عبارت از مواعظ سعدی به صورت کامل چنین است:
"نیکی بینیت، چون نقش بر آب
و نیکویی با ریا، زهر در جام"
۲. سطوح تفسیری
الف) سطح ظاهری
تشبیه زیبا:
نقش بر آب → زودگذر بودن
زهر در جام → خطرناک بودن
ب) سطح اخلاقی
سه گانه نیکی حقیقی:
۱. نیت خالص (برای خدا)
۲. عمل صالح (به روش درست)
۳. عدم انتظار پاداش (از مخلوقات)
ج) سطح عرفانی
نیت به مثابه روح عمل:
"العمل بالنیات" (حدیث نبوی)بدون نیت = جسم بیروح
۳. مصادیق عینی
نوع نیکیبا نیتبینیت
صدقهباقیات الصالحات"کف دست شستن"
تعلیماخلاص در تعلم"تکثیر سیاهه مدارک"
خدمترضای الهی"نمایش رسانهای"
۴. پیامدهای عملی
الف) برای فرد
توصیه: پیش از هر عمل سه پرسش:
۱. برای که انجام میدهم؟
۲. چگونه انجام میدهم؟
۳. چه انتظاری دارم؟
ب) برای جامعه
الگوی ارزیابی:
کیفیت نیت (۵۰%)
روش اجرا (۳۰%)
نتیجه ظاهری (۲۰%)
ج) برای مدیران
سیستم پاداش:
تقدیر از "چگونگی" به جای "چقدر"
۵. پاسخ به شبهات
سؤال: آیا نیکی ظاهری بیفایده است؟
پاسخ سعدی:
"نیکویی به ناخواه نیز نیکوست
لیک اخلاص، شرط قبول است" (بوستان)
۶. تطبیق با علوم جدید
۱. روانشناسی:
نظریه خودتعیینگری (دسی و رایان):
انگیزه درونی > انگیزه بیرونی
۲. مدیریت:
تئوری ذینفعان:
نیت خیرخواهانه = ماندگاری سازمان
۳. عصبشناسی:
فعالیت مغز در اعمال خالصانه متفاوت است
دستورالعمل عملی
۱. پیش از عمل:
"نیتخوانی" روزانه (۵ دقیقه تأمل)
۲. حین عمل:
"مراقبه عملی" (آگاهی از انگیزهها)
۳. پس از عمل:
"محاسبه نفس" بدون قضاوت
سخن پایانی
سعدی در یک بیت دیگر این حکمت را تکمیل میکند:
"نیکی به نیت تو باشد نه فعل
کز آتش، هم شود کباب و خاکستر"
یعنی:
ارزش واقعی در "چرایی" است نه "چهچیزی"
مانند آتش که هم میپزد هم میسوزاند
نسخه امروزی:
"در عصر نمایشهای اجتماعی،
اخلاص تنها سرمایه ماندگار است"