مسئولیت انسان
مسئولیت انسان در برابر علم مطلق الهی از دیدگاه قرآن و سعدی
۱. مسئولیت انسان در قرآن
قرآن به روشنی بر مسئولیت انسان در قبال اعمالش تأکید دارد:
«إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» (اسراء: ۳۶)
"گوش و چشم و دل، همه مسئولند."«وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ» (نجم: ۳۹)
"برای انسان جز حاصل تلاشش نیست."«فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» (زلزال: ۷-۸)
"هر کس به اندازه ذرهای نیکی کند آن را میبیند، و هر کس به اندازه ذرهای بدی کند آن را میبیند."
این آیات نشان میدهد که:
انسان در قبال نعمتهای الهی (شنوایی، بینایی، اندیشه) مسئول است.
نتیجه اعمال انسان دیر یا زود به خودش بازمیگردد.
هیچ عملی، هرچند کوچک، از علم الهی پنهان نمیماند.
۲. مسئولیت انسان از نگاه سعدی
سعدی با الهام از قرآن، مسئولیت انسان را در چند محور اصلی بیان میکند:
الف) مسئولیت در قبال اعمال پنهان و آشکار
«مباش غره که هیچ آفریده واقف نیست / از آن بترس که مکنون غیب میداند» (قطعه ۳۵)
→ هشدار به مسئولیت انسان حتی در اعمال پنهان«نه ای بیبصر، غیبدان حاضر است؟» (بوستان، باب ۷)
→ یادآوری مراقبت الهی بر تمام اعمال
ب) مسئولیت در قبال نعمتها
«ز پشت پدر تا به پایان شیب / نگر تا چه تشریف دادت ز غیب» (بوستان، باب ۸)
→ انسان در قبال نعمتهای الهی مسئول است«ای کریمی که از خزانه غیب / گبر و ترسا وظیفهخور داری» (گلستان، دیباچه)
→ مسئولیت انسان در شکرگزاری
ج) مسئولیت اخلاقی و اجتماعی
«حاکم از گفتن او برنجید و گفت: این سخن با پادشاهان نباید گفت. گفت: با خداوند غیبدان نرود» (گلستان، باب ۱)
→ مسئولیت در صداقت و عدالت«هر که را جامه پارسا بینی / پارسا دان و نیکمرد انگار» (گلستان، باب ۲)
→ مسئولیت در قضاوت نکردن دیگران
۳. پیوند علم الهی و مسئولیت انسان
سعدی این رابطه را به زیبایی ترسیم میکند:
جنبهعلم الهیمسئولیت انسان
وسعتشامل تمام غیب و شهود استمسئول در تمام اعمال، حتی پنهانیها
عدالتهیچ ظلمی از آن پنهان نیستمسئول در رعایت عدل و انصاف
رحمتبه همه مخلوقات توجه داردمسئول در شکرگزاری و خدمت به خلق
۴. نتیجهگیری: مسئولیت انسان در پرتو علم مطلق
۱. مراقبت دائمی: از آنجا که هیچ عملی از علم الهی پنهان نیست، انسان باید همواره مراقب اعمالش باشد.
۲. توازن بین ترس و امید: آگاهی از علم الهی هم موجب تقوا میشود و هم امید به رحمت خدا را زنده نگه میدارد.
۳. مسئولیت اجتماعی: انسان نه تنها در قبال خود، که در برابر جامعه و طبیعت نیز مسئول است.
سعدی با ترکیب زیبای قرآن و ادب پارسی، این پیام را به انسان میرساند:
"چون خدا میداند و میبیند، تو مسئولی؛ و چون خدا بخشنده و کریم است، تو امیدوار باش."