پارادوکس جمال و جلال در اندیشهی حسنزاده آملی
این پارادوکس بنیادین در منظومهی فکری استاد حسنزاده آملی، تلفیقی ژرف از عرفان نظری و حکمت متعالیه ارائه میدهد:
۱. تعریف مفاهیم کلیدی
مفهومتعریفمستند قرآنی
جمالمظاهر رحمت، لطف و زیبایی الهی"هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ" (حدید:۳)
جلالمظاهر عظمت، هیبت و تنزیه الهی"لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ" (شورا:۱۱)
۲. تحلیل پارادوکسیکال
حسنزاده این تناقض ظاهری را در قالب "وحدت اضداد" حل میکند:
در مقام ذات: абсолютاً منزه از هر توصیف (جلال محض)
در مقام تجلی: دارای همهی کمالات (جمال مطلق)
نقل قول کلیدی:
"حق تعالی هم چنان جمالی است که دلها را میرباید، و هم چنان جلالی دارد که عقلها را میلرزاند"
(هزار و یک نکته، ج۳، ص۱۵۶)
۳. تمثیلهای روشنگر
۱. خورشید:
جمال: نور و حرارت حیاتبخش
جلال: سوزانندگی و غیرت دستنایافتنی
۲. دریا:
جمال: آرامش و زایندگی
جلال: طوفان و عمق هولناک
۳. شیر:
جمال: زیبایی و شکوه
جلال: هیبت و قدرت
۴. مراتب تجلی
مرتبهنسبت جمالنسبت جلال
احدیت۰%۱۰۰%
واحدیت۳۰%۷۰%
اسماء حسنی۵۰%۵۰%
مظاهر خلقی۷۰%۳۰%
۵. کاربردهای سلوکی
۱. عبادت:
خوف (جلال) + رجاء (جمال)
۲. معرفت:
تنزیه (جلال) + تشبیه (جمال)
۳. اخلاق:
مراقبت (جلال) + محبت (جمال)
۶. حل پارادوکس در حکمت متعالیه
حسنزاده با چهارچوب ملاصدرایی اینگونه توضیح میدهد:
۱. تشأن اول: جلال محض (تنزیه)
۲. تشأنات بعدی: ظهور جمال در مراتب پایینتر
۳. حرکت جوهری: سالک از جمال به جلال سیر میکند
نکته ظریف:
"جمال و جلال دو روی یک سکهاند که سکهاش ذات اقدس الهی است"
(درّۀ تکرار، ص۹۸)
۷. جدول تجلیات
جمال الهیجلال الهی
رحمتقهر
لطفقضا
زیباییعظمت
قربمنـزه بودن
۸. نتیجهگیری: کمال جامع
این پارادوکس در نهایت نشان میدهد:
کمال مطلق: جمع اضداد است
حکمت الهی: نظامی است که هم رحمت را میطلبد هم عدالت را
سلوک عرفانی: باید همزمان هم مدهوش جمال شد هم مرعوب جلال
حکمت نهایی:
"عاشق جمالش باش از سر ذوق،
و خاشع جلالش باش از سر خوف،
این است راه راستین بندگی"
(معرفت نفس، ص۲۴۵)