عدل و ظلم
۱. تعاریف مفهومی
الف) عدل:
در نگاه عرفانی به "قرار گرفتن هر چیز در جایگاه حقیقی خود" اطلاق میشود
نزد شبستری: "عدل آن است که هر ذره را به جای خویش بنهی" (گلشن راز، بیت ۴۱۲)
ب) ظلم:
خروج از نظام احسن الهی و قرار دادن اشیا در غیر جایگاه واقعی آنها
تعبیر شبستری: "ظلم، سایهای است که از جهل آدمی بر عالم میافتد"
۲. نسبت عدل و ظلم در اندیشهی شبستری
حکمت الهی:
آنچه در نگاه عامه "ظلم" مینماید، در حقیقت "عدلی برتر" دارد
"در دیدهی تو ظلم نماید این کار / لیکن در علم حق بود آشکار" (بیت ۴۱۵)
مراتب عدل:
۱. عدل تشریعی (احکام الهی)
۲. عدل تکوینی (نظام آفرینش)
۳. عدل وجودی (حق هر موجود در هستی)
۳. نمودار شناختی
text
Copy
Download
[عدل مطلق] (حکمت الهی) ↓ [عدل نسبی] (ادراک انسانی) ↓ [ظلم پنداری] (ناشی از محدودیت بشری)
۴. تمثیلهای گویا
۱) تمثیل نقاشی و رنگها:
نقاش (خداوند) ← همه رنگها را به جایگاه شایستهشان مینشاند
بیننده ناآگاه ← برخی ترکیبها را ناهماهنگ میپندارد
۲) تمثیل دارو و بیماری:
درد و رنج (به ظاهر ظالمانه) ← در حقیقت داروی شفابخش
۵. مراتب درک عدل
الف) برای عامه:
درک عدل در چارچوب پاداش و کیفر
"عدل را در قصاص دانستن"
ب) برای عارف:
شهود عدل الهی در تمام مظاهر وجود
"عدل را در همه چیز دیدن"
۶. آفات فهم
۱) محدود کردن عدل به احکام ظاهری:
نادیده گرفتن حکمتهای باطنی
۲) تسری ظلم انسانی به خداوند:
قیاس ناروای فعل انسان با فعل الهی
۷. مستندات قرآنی
"وتمت کلمت ربک صدقا وعدلا" (انعام/۱۱۵)
"ان الله لا یظلم مثقال ذره" (نساء/۴۰)
۸. نتیجهگیری نهایی
در نظام فکری شبستری:
تمام عالم بر اساس "عدل الهی" استوار است
درک این عدالت نیازمند:
گذر از نگاه محدود انسانی
رسیدن به دیدگاه "حکمت الهی"
پیام عرفانی:
"آنچه تو ظلم بینی، عدل است نهان
در پردهی غیب، همه حکمت است این"
این تحلیل نشان میدهد که شبستری با تلفیق مبانی عرفانی و کلامی، به تبیینی ژرف از مسئلهی عدل و ظلم دست یافته که در آن تمام نظام هستی تجلی عدالت الهی است.