رقاص در مکتب سنایی
۱. تحول مفهومی رقص در نگاه سنایی
سنایی با انقلابی عرفانی، رقص را از حرکات جسمانی به سلوک وجودی ارتقا داد:
رقاص عامی:
"بندۀ حرکات بیمعنای تن" (حدیقه، باب ۴)رقاص عارف:
"پرندۀ اسرار در هوای معنا" (دیوان، غزل ۲۱۷)
۲. سلسله مراتب رقصندگان در خانقاه سنایی
مرتبه ویژگیهاابزار حرکتی ذکر همراه
تازهواردپاکسازی عیوب حرکتی دستها (تمرکز بر بالارفتن)"یا رافع"
منتسب هماهنگی ریتم وجودپاها (تمرکز بر زمینگیری)"یا خافض"
واصل تجلی غیب در حرکت ابروها (تمرکز بر اشارات)"یا بصیر"
۳. آییننامه رقص عرفانی
الف) پیشنیازها:
۱. طهارت سهگانه:
ظاهری (وضو با آب سرد)
باطنی (اشک توبه)
وجودی (لباس سفید پشمی)
۲. مکانیابی:
چرخش در جهت عقربههای ساعت (نماد سیر از عیب به غیب)
محدودۀ دایرهای به قطر ۷ قدم (نماد هفت وادی سلوک)
ب) حرکات پایه:
چرخش پروانهوار:
"پای چپ: ثبات در حق
پای راست: سیر در خلق"دستهای سپید:
"دست راست: گرفتن فیض
دست چپ: بخشش به خلق"
۴. تکنیکهای پیشرفته سماع
۱. رقص سکوت:
اجرای ۷ دور حرکت بدون صدای ساز
هر دور نماد یکی از موانع عرفانی
۲. حرکات چهارعنصری:
عنصرحرکت نمادگرایی
خاک چرخش به راست فنای جسمانی
آب موجانداختن دستهاتطهیر باطن
بادتندچرخیدن شور عاشقانه
آتش لرزش اندام ذوب شدن
۵. جدول تطبیق حرکات و مراحل سلوک
حرکت بخش بدن مرتبه سلوک زمان بهینه
چرخش سرگردن عیبیابی صبحگاه
تاب دستهابازوهاتزکیه ظهر
لرزش سینه قفسه سینه شهودعصر
چرخش پاکمر به پایین فناشب
۶. هشدارهای طلایی سنایی
۱. تقلید ممنوع:
"رقصی که از دل نجنبد، رقص کفش است بر گِل"
۲. زیادهروی نکنید:
"سماع بیش از هفت دور، مستی میآورد نه معرفت"
۳. نظارت ضروری است:
"رقاص بیمرشد، همچون کشتی بیبادبان است"
۷. مکانیسمهای نظارتی
۱. استاد رقص:
با چوبدستی سنجاقدار:
۱ ضربه: توجه به پاها
۲ ضربه: توجه به دستها
۳ ضربه: توقف فوری
۲. مراسم آزمون:
سالک باید بتواند:
در حالت چرخش اشعار عرفانی بخواند
با حرکات، مفاهیم انتزاعی را بیان کند
تحلیل نهایی: فلسفه رقص در مکتب سنایی
۱. تجسم عینی سلوک:
"هر چرخش، گذر از حجابی است"
۲. تلفیق جسم و جان:
"پا بر زمین، دل در افلاک"
۳. زبان بیزبانی:
"آنچه در سکوت میگوید رقصنده
در هزار کتاب نگنجد"
نکته کلیدی:
"در مکتب سنایی، رقصنده واقعی کسی است که
نه با بدن که با جان برقصد
نه برای تماشاگران که برای معشوق ازل میرَقصد"
این نگاه امروز میتواند الهامبخش:
مربیان حرکتدرمانی
طراحان مراقبههای پویا
هنرمندان اجرایی معناگرا باشد.