- سالخورده جوان
- ناسالخورده جوان
- سال ناخورده شاه جوان
- همی شد دل سالخورده جوان
- به زه بر نهادند هر دو کمان……….جوانه همان سالخورده همان
- درختان بسیار و آب روان………همی شد دل سالخورده جوان
- دلارای عهدی ز نوشین روان………..به هرمزد ناسالخورده جوان
- کزین سال ناخورده شاه جوان……..چرایید پر درد و تیره روان
========================
تفسیر ابیات بر اساس دیدگاه جان دیویی
برای تفسیر این ابیات بر اساس دیدگاههای جان دیویی، باید به اهمیت تجربه، یادگیری از طریق عمل، و آموزش دموکراتیک در فلسفه او توجه کنیم. جان دیویی، فیلسوف عملگرایی آمریکایی، بر این باور بود که یادگیری باید از طریق تجربههای واقعی و تعامل با محیط صورت گیرد و آموزش باید به فردگرایی و خلاقیت انسانها کمک کند.
ابیات:
"سالخورده جوان، ناسالخورده جوان، سال ناخورده شاه جوان":
معنی: این بیت به تضاد بین سالخوردگی و جوانی اشاره دارد.
دیدگاه دیویی: از دیدگاه دیویی، یادگیری و تجربه میتواند این تضاد را کاهش دهد و جوانان و سالخوردگان میتوانند از یکدیگر بیاموزند.
"همی شد دل سالخورده جوان، به زه بر نهادند هر دو کمان":
معنی: این بیت به همکاری و تعامل بین جوانان و سالخوردگان اشاره دارد.
دیدگاه دیویی: یادگیری از طریق عمل و تجربه مشترک بین نسلها بسیار ارزشمند است.
"درختان بسیار و آب روان، همی شد دل سالخورده جوان":
معنی: این بیت به شادی و نشاط در میان سالخوردگان اشاره دارد.
دیدگاه دیویی: تعامل با طبیعت و استفاده از منابع طبیعی میتواند به یادگیری و رشد انسانها کمک کند.
"دلارای عهدی ز نوشین روان، به هرمزد ناسالخورده جوان":
معنی: این بیت به اهمیت دوران جوانی و نشاط آن اشاره دارد.
دیدگاه دیویی: جوانان باید از طریق تجربههای واقعی و تعامل با محیط به یادگیری و رشد بپردازند.
"کزین سال ناخورده شاه جوان، چرایید پر درد و تیره روان":
معنی: این بیت به تضاد بین جوانی و مشکلات روحی اشاره دارد.
دیدگاه دیویی: یادگیری و تجربه میتواند به کاهش این مشکلات و بهبود روحیه جوانان کمک کند.
نتیجهگیری
این ابیات به اهمیت یادگیری، تجربه، و همکاری بین نسلها اشاره دارند. از دیدگاه جان دیویی، جوانان و سالخوردگان باید از طریق تجربههای واقعی و تعامل با محیط به یادگیری و رشد بپردازند و از تضادها و مشکلات روحی دوری کنند. یادگیری از طریق عمل و تعامل با محیط میتواند به بهبود کیفیت زندگی و رشد فردی کمک کند.