بهینه سازی موتورهای جستجوی محلی
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ارجاعی
بازاریابی محتوا
تبلیغات بومی
بازاریابی موتورهای جستجو
پرداخت برای هر کلیک
هزینه هر نمایش
تجزیه و تحلیل جستجو
تجزیه و تحلیل وب
نمایش تبلیغات
مسدود کردن تبلیغات
تبلیغات متنی
هدف گذاری رفتاری
بازاریابی وابسته
هزینه هر عمل
تقسیم درآمد
تبلیغات موبایل
v
تی
ه
تجزیه و تحلیل وب اندازه گیری، جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و گزارش داده های وب برای درک و بهینه سازی استفاده از وب است . [1] تجزیه و تحلیل وب فقط یک فرآیند برای اندازه گیری ترافیک وب نیست ، بلکه می تواند به عنوان ابزاری برای تحقیقات تجاری و بازار و ارزیابی و بهبود اثربخشی وب سایت استفاده شود . برنامه های کاربردی تجزیه و تحلیل وب همچنین می توانند به شرکت ها در اندازه گیری نتایج کمپین های تبلیغاتی چاپی یا پخش سنتی کمک کنند . می توان از آن برای تخمین چگونگی تغییر ترافیک یک وب سایت پس از راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی جدید استفاده کرد. تجزیه و تحلیل وب اطلاعاتی در مورد تعداد بازدیدکنندگان یک وب سایت و تعداد بازدید از صفحه ارائه می دهد یا پروفایل های رفتار کاربر ایجاد می کند. [2] به سنجش ترافیک و روند محبوبیت کمک می کند، که برای تحقیقات بازار مفید است.
مراحل اولیه فرآیند تحلیل وب [ ویرایش ]
مراحل اولیه فرآیند تحلیل وب
اکثر فرآیندهای تجزیه و تحلیل وب به چهار مرحله یا مرحله اساسی خلاصه می شوند، [3] که عبارتند از:
جمع آوری داده ها : این مرحله، جمع آوری داده های اولیه و ابتدایی است. معمولاً این داده ها تعداد زیادی از چیزها هستند. هدف از این مرحله جمع آوری داده ها است.
پردازش دادهها به معیارها : این مرحله معمولاً شمارشها را میگیرد و آنها را نسبت میدهد، اگرچه هنوز ممکن است شمارشهایی وجود داشته باشد. هدف این مرحله گرفتن داده ها و تطبیق آنها با اطلاعات، به ویژه معیارها است.
توسعه KPI: این مرحله بر استفاده از نسبت ها (و شمارش ها) و القای آنها با استراتژی های تجاری، که به عنوان شاخص های عملکرد کلیدی (KPI) نامیده می شوند، تمرکز دارد . بسیاری از اوقات، KPI ها با جنبه های تبدیل سروکار دارند، اما نه همیشه. بستگی به سازمان دارد.
تدوین استراتژی آنلاین: این مرحله به اهداف، اهداف و استانداردهای آنلاین سازمان یا کسب و کار مربوط می شود. این استراتژی ها معمولاً با کسب سود ، پس انداز پول یا افزایش سهم بازار مرتبط هستند .
یکی دیگر از عملکردهای ضروری که توسط تحلیلگران برای بهینه سازی وب سایت ها ایجاد شده است، آزمایشات زیر است:
آزمایشها و آزمایشها: تست A/B یک آزمایش کنترلشده با دو نوع است، در تنظیمات آنلاین، مانند توسعه وب .
هدف از تست A/B شناسایی و پیشنهاد تغییراتی در صفحات وب است که اثر یک نتیجه آزمایش شده آماری مورد علاقه را افزایش یا به حداکثر می رساند.
هر مرحله بر مرحله قبل یا بعد از آن تأثیر می گذارد یا می تواند تأثیر بگذارد (یعنی پیش می برد). بنابراین، گاهی اوقات دادههایی که برای جمعآوری در دسترس هستند، بر استراتژی آنلاین تأثیر میگذارند. در موارد دیگر، استراتژی آنلاین بر داده های جمع آوری شده تأثیر می گذارد.
دسته بندی تجزیه و تحلیل وب [ ویرایش ]
حداقل دو دسته از تجزیه و تحلیل وب وجود دارد، تجزیه و تحلیل وب خارج از سایت و تجزیه و تحلیل وب سایت .
تجزیه و تحلیل وب خارج از سایت به اندازه گیری و تجزیه و تحلیل وب اطلاق می شود بدون توجه به اینکه یک شخص مالک یا نگهداری از یک وب سایت است. این شامل اندازه گیری مخاطبان بالقوه یک وب سایت (فرصت)، سهم صدا (مشاهده) و وزوز (نظرات) است که در کل اینترنت در حال وقوع است.
تجزیه و تحلیل وب در سایت ، رایج تر از این دو، رفتار بازدیدکنندگان را یک بار در یک وب سایت خاص اندازه گیری می کند . این شامل درایورها و تبدیلهای آن میشود. به عنوان مثال، میزانارتباط صفحات فرود مختلف با خریدهای آنلاین. تجزیه و تحلیل وب در سایت عملکرد یک وب سایت خاص را در زمینه تجاری اندازه گیری می کند. این دادهها معمولاً با شاخصهای کلیدی عملکرد برای عملکرد مقایسه میشوند و برای بهبود واکنش مخاطبان یک وبسایت یا کمپین بازاریابی استفاده میشوندگوگل آنالیتیکس و ادوبی آنالیتیکس پرکاربردترین سرویس های تحلیل وب سایت هستند. اگرچه ابزارهای جدیدی در حال ظهور هستند که لایه های بیشتری از اطلاعات را ارائه می دهند، از جمله نقشه های حرارتی و پخش مجدد جلسه .
در گذشته، تجزیه و تحلیل وب برای اشاره به اندازه گیری بازدیدکنندگان در سایت استفاده می شد. با این حال، این معنا مبهم شده است، عمدتاً به این دلیل که فروشندگان ابزارهایی را تولید می کنند که هر دو دسته را شامل می شود. بسیاری از فروشندگان مختلف نرم افزار و خدمات تجزیه و تحلیل وب را در سایت ارائه می دهند . دو روش فنی اصلی برای جمع آوری داده ها وجود دارد. روش اول و سنتی، تجزیه و تحلیل فایل لاگ سرور ، فایل های لاگ را می خواند که در آن سرور وب درخواست های فایل را توسط مرورگرها ثبت می کند. روش دوم، نشانگذاری صفحه ، از جاوا اسکریپت تعبیهشده در صفحه وب برای درخواست تصویر به سرور اختصاصی تجزیه و تحلیل شخص ثالث استفاده میکند، هر زمان که یک صفحه وب توسط مرورگر وب ارائه میشود یا در صورت تمایل، با کلیک ماوس انجام میشود. هر دو داده هایی را جمع آوری می کنند که می توانند برای تولید گزارش ترافیک وب پردازش شوند.
تجزیه و تحلیل وب سایت [ ویرایش ]
هیچ تعاریف مورد توافق جهانی در تجزیه و تحلیل وب وجود ندارد، زیرا نهادهای صنعتی مدتی است در تلاش برای توافق بر روی تعاریفی هستند که مفید و قطعی هستند، به این معنا که معیارها در ابزارها و محصولات شرکت های مختلف ممکن است روش های مختلفی برای اندازه گیری، شمارش، داشته باشند. در نتیجه، نام متریک یکسان ممکن است معانی متفاوتی از داده ها را نشان دهد. نهادهای اصلی که در این زمینه اطلاعات داشته اند عبارتند از IAB (دفتر تبلیغات تعاملی)، JICWEBS (کمیته مشترک صنعت استانداردهای وب در بریتانیا و ایرلند)، و DAA (انجمن تجزیه و تحلیل دیجیتال)، که به طور رسمی به عنوان WAA شناخته می شود. (انجمن تجزیه و تحلیل وب، ایالات متحده). با این حال، بسیاری از اصطلاحات به روشهای ثابتی از یک ابزار تحلیلی اصلی به ابزار دیگر استفاده میشوند، بنابراین فهرست زیر، بر اساس آن قراردادها، میتواند نقطه شروع مفیدی باشد:
نرخ پرش - درصد بازدیدهایی که بازدیدهای تک صفحه ای و بدون هیچ گونه تعامل (کلیک) دیگری در آن صفحه هستند. به عبارت دیگر، یک کلیک در یک جلسه خاص، پرش نامیده می شود. نرخ پرش بالا می تواند نشان دهد که محتوا یا تجربه کاربر نیاز به بهبود دارد. [4]
مسیر کلیک - ترتیب زمانی بازدیدهای صفحه در یک بازدید یا جلسه. تجزیه و تحلیل این مسیر اطلاعاتی در مورد اهداف جلسه و اهداف کاربر ارائه می دهد. [5]
ضربه - درخواستی برای یک فایل از وب سرور. فقط در تجزیه و تحلیل گزارش موجود است. تعداد بازدیدهای دریافت شده توسط یک وب سایت اغلب برای اثبات محبوبیت آن ذکر می شود، اما این تعداد بسیار گمراه کننده است و به طور چشمگیری محبوبیت را بیش از حد برآورد می کند. یک صفحه وب منفرد معمولاً از چندین (اغلب دهها) فایل مجزا تشکیل شده است که هر کدام از آنها به عنوان یک بازدید در هنگام بارگیری صفحه به حساب میآیند، بنابراین تعداد بازدیدها واقعاً یک عدد دلخواه است که بیشتر منعکس کننده پیچیدگی صفحات جداگانه است. وب سایت از محبوبیت واقعی وب سایت. تعداد کل بازدیدها یا بازدید از صفحه ارزیابی واقعی تر و دقیق تری از محبوبیت ارائه می دهد.
نمای صفحه (نمایش صفحه) - درخواستی برای یک فایل، یا گاهی اوقات یک رویداد مانند کلیک ماوس، که به عنوان یک صفحه در تنظیمات ابزار تجزیه و تحلیل وب تعریف می شود. معمولا تعداد بازدید از صفحه بیشتر از بازدیدها و بازدیدکنندگان (بازدیدکنندگان منحصر به فرد) است. یک اسکریپت در حال اجرا در برچسب گذاری صفحه. در تجزیه و تحلیل گزارش، یک نمای صفحه ممکن است چندین بازدید ایجاد کند، زیرا تمام منابع مورد نیاز برای مشاهده صفحه (تصاویر، فایلهای js. و css.) نیز از سرور وب درخواست میشوند. "بازخوانی" همان صفحه وب را می توان به عنوان بازدید از صفحه دیگر به حساب آورد. به عنوان مثال، در ساعت: 16:07، کاربر صفحه A را مشاهده کرده است، 2 ثانیه بعد، کاربر روی دکمه "رفرش" در مرورگر کلیک می کند، تعداد بازدید از صفحه A سپس 2 است.
بازدیدکننده/بازدیدکننده منحصربهفرد/کاربر منحصربهفرد - مشتری منحصربهفرد که در یک بازه زمانی مشخص (مثلاً روز، هفته یا ماه) بازدید یا بازدید از صفحه ایجاد میکند. یک کلاینت منحصربهفرد معمولاً ترکیبی از یک ماشین (مثلاً رایانه رومیزی شخص در محل کار) و یک مرورگر (Firefox در آن دستگاه) است. شناسایی معمولاً از طریق یک کوکی ثابت است که توسط کد صفحه سایت روی رایانه قرار داده شده است. یک روش قدیمیتر که در تجزیه و تحلیل فایل لاگ استفاده میشود، ترکیب منحصربهفردی از آدرس IP رایانه و اطلاعات User-Agent (مرورگر) است که توسط مرورگر به سرور وب ارائه میشود. "بازدید کننده" با انسانی که در زمان بازدید پشت کامپیوتر نشسته است یکسان نیست، زیرا یک انسان می تواند از رایانه های مختلف استفاده کند یا در همان رایانه می تواند از مرورگرهای مختلف استفاده کند و به عنوان فردی متفاوت دیده می شود. بازدید کننده در هر شرایطی به طور فزاینده، اما هنوز، تا حدودی به ندرت، بازدیدکنندگان به طور منحصر به فرد توسط Flash LSO ( اشیاء مشترک محلی ) شناسایی می شوند که کمتر مستعد اجرای حریم خصوصی هستند.
بازدید/جلسه - یک بازدید یا جلسه به عنوان مجموعه ای از درخواست های صفحه یا در مورد برچسب ها، درخواست های تصویر از همان مشتری مشخص شده تعریف می شود. معمولا تعداد بازدیدها از Visitors (Unique Visitors) بیشتر است. یک کلاینت منحصر به فرد معمولاً با یک آدرس IP یا یک شناسه منحصر به فرد که در کوکی مرورگر قرار می گیرد شناسایی می شود. زمانی که هیچ درخواستی در چند دقیقه سپری شده ثبت نشده باشد، یک بازدید پایان یافته تلقی می شود. محدودیت 30 دقیقه ای ("تایم خارج") توسط بسیاری از ابزارهای تحلیلی استفاده می شود، اما در برخی از ابزارها (مانند گوگل آنالیتیکس) می توان آن را به تعداد دقیقه دیگر تغییر داد. جمعآوریکنندگان دادههای تجزیه و تحلیل و ابزارهای تجزیه و تحلیل، هیچ راه مطمئنی برای دانستن اینکه آیا بازدیدکننده به سایتهای دیگر بین بازدیدهای صفحه نگاه کرده است، ندارند. تا زمانی که رویدادها (بازدید از صفحه، کلیک ها، هر آنچه در حال ضبط است) 30 دقیقه یا کمتر به هم نزدیک باشند، یک بازدید در نظر گرفته می شود. یک بازدید می تواند شامل یک صفحه یا هزاران بازدید باشد. اگر زمان بین بارگذاری صفحه نشان دهد که بازدیدکننده به طور مداوم صفحات را مشاهده کرده است، یک جلسه بازدید منحصر به فرد نیز می تواند تمدید شود.
زمان فعال/زمان تعامل - میانگین زمانی که بازدیدکنندگان بر اساس حرکت ماوس، کلیکها، شناورها و اسکرولها در واقع با محتوای یک صفحه وب تعامل میکنند. برخلاف مدت زمان جلسه و مدت/زمان مشاهده صفحه در صفحه، این معیار میتواند به دقت طول تعامل در نمای صفحه نهایی را اندازهگیری کند، اما در بسیاری از ابزارهای تحلیلی یا روشهای جمعآوری دادهها در دسترس نیست.
میانگین عمق صفحه/ بازدید از صفحه در هر جلسه متوسط - عمق صفحه "اندازه" تقریبی یک بازدید متوسط است که با تقسیم تعداد کل بازدیدهای صفحه بر تعداد کل بازدیدها محاسبه می شود.
میانگین مدت زمان مشاهده صفحه - میانگین زمانی که بازدیدکنندگان در یک صفحه متوسط از سایت صرف می کنند.
کلیک کنید - "به یک نمونه از یک کاربر اشاره دارد که یک لینک از یک صفحه در یک سایت به صفحه دیگر را دنبال می کند".
رویداد - یک اقدام مجزا یا دسته ای از اقدامات که در یک وب سایت رخ می دهد. نمای صفحه نوعی رویداد است. رویدادها همچنین کلیکها، ارسالهای فرم، رویدادهای فشار کلید و سایر اقدامات کاربر سمت مشتری را در بر میگیرد.
نرخ خروج/% خروج - آماری که برای یک صفحه جداگانه اعمال می شود، نه یک وب سایت. درصد بازدیدهایی که صفحه ای را می بینند که در آن آن صفحه آخرین صفحه مشاهده شده در بازدید است.
تقسیمبندی دادهها - ابزارهای تجزیه و تحلیل وب امکان تقسیمبندی دادهها را فراهم میکنند، که به معنای تجزیه دادهها به زیرمجموعههای کوچکتر بر اساس معیارهایی مانند جمعیتشناسی، مکان یا رفتار است. این یک درک عمیق تر از بخش های مختلف مخاطب را فراهم می کند. [6]
اولین بازدید/اولین جلسه - (که در برخی ابزارها "بازدید کننده منحصر به فرد مطلق" نیز نامیده می شود) بازدید از یک مشتری منحصر به فرد که از نظر تئوری هیچ بازدید قبلی نداشته است. از آنجایی که تنها راه برای دانستن اینکه آیا مشتری شناسایی شده منحصر به فرد قبلاً به سایت مراجعه کرده است، وجود یک کوکی دائمی است یا از طریق انگشت نگاری دیجیتالی که در بازدید قبلی دریافت شده است، برچسب First Visit قابل اعتماد نیست اگر کوکی های سایت وجود داشته باشد. از بازدید قبلی آنها حذف شده است.
فرکانس/جلسه در هر واحد - فرکانس تعداد دفعات بازدید بازدیدکنندگان از یک وبسایت در یک دوره زمانی معین را اندازهگیری میکند. با تقسیم تعداد کل جلسات (یا بازدیدها) بر تعداد کل بازدیدکنندگان منحصر به فرد در یک دوره زمانی مشخص، مانند یک ماه یا سال، محاسبه می شود. گاهی اوقات آن را با اصطلاح "وفاداری" جایگزین می کنند.
Impression - رایج ترین تعریف Impression ، نمونه ای از تبلیغات است که در یک صفحه مشاهده شده ظاهر می شود. یک تبلیغ را می توان در یک صفحه مشاهده شده در زیر ناحیه نمایش داده شده واقعی روی صفحه نمایش داد، بنابراین بیشتر معیارهای نمایش لزوماً به این معنی نیست که یک تبلیغ قابل مشاهده بوده است.
بازدید کننده جدید - بازدید کننده ای که هیچ بازدید قبلی نداشته است. این تعریف مقدار معینی از سردرگمی ایجاد می کند (به سردرگمی های رایج در زیر مراجعه کنید)، و گاهی اوقات با تجزیه و تحلیل اولین بازدیدها جایگزین می شود.
زمان مشاهده صفحه/زمان مشاهده صفحه/مدت زمان مشاهده صفحه - زمانی که یک صفحه منفرد (یا یک وبلاگ، بنر تبلیغاتی) روی صفحه است که به عنوان تفاوت محاسبه شده بین زمان درخواست برای آن صفحه و زمان صفحه بعدی اندازه گیری می شود. درخواست ثبت شده اگر درخواست ثبت بعدی وجود نداشته باشد، زمان مشاهده آن نمونه از آن صفحه در گزارش ها لحاظ نمی شود.
بازدید کننده مکرر - بازدیدکننده ای که حداقل یک بازدید قبلی داشته است. بازه زمانی بین آخرین و فعلی بازدید کننده اخیراً بازدید کننده نامیده می شود و بر حسب روز اندازه گیری می شود.
بازدیدکننده بازگشتی - یک بازدیدکننده منحصر به فرد با فعالیتی شامل بازدید از یک سایت در طول دوره گزارش و جایی که بازدیدکننده منحصر به فرد قبل از دوره گزارش از سایت بازدید کرده است. فرد در طول دوره گزارش فقط یک بار شمارش می شود.
مدت زمان جلسه/مدت بازدید - میانگین زمانی که بازدیدکنندگان در هر بار بازدید از سایت می گذرانند. به عنوان مجموع مدت زمان تمام جلسات تقسیم بر تعداد کل جلسات محاسبه می شود. این معیار می تواند با این واقعیت پیچیده شود که برنامه های تحلیلی نمی توانند طول نمایش صفحه نهایی را اندازه گیری کنند. [7]
Single page visit/singleton - بازدیدی که در آن فقط یک صفحه مشاهده میشود (این یک "جهش" نیست).
پوشش سایت یک تکنیک گزارش است که در آن آمار (کلیکها) یا نقاط داغ، بر اساس مکان فیزیکی، روی یک عکس فوری بصری از صفحه وب قرار میگیرند.
نرخ کلیک نسبت کاربرانی است که روی یک لینک خاص کلیک می کنند به تعداد کل کاربرانی که یک صفحه، ایمیل یا تبلیغات را مشاهده می کنند. معمولاً برای اندازه گیری موفقیت یک کمپین تبلیغاتی آنلاین برای یک وب سایت خاص و همچنین اثربخشی کمپین های ایمیل استفاده می شود. یکی دیگر از تعریفهای شناخته شده رایج از نرخ کلیک (CTR) کل اعداد کلیک شده تقسیم بر تعداد کل نمایشها است، زیرا معیار نرخ کلیک برای اندازهگیری نسبت کلیکها و نمایشها است، نه تعداد کاربران (که کلیک کردهاند). و دیدم).
تجزیه و تحلیل وب خارج از سایت [ ویرایش ]
همچنین ببینید: تحقیق کلمات کلیدی و تبلیغات هدفمند
تجزیه و تحلیل وب خارج از سایت مبتنی بر تجزیه و تحلیل داده های باز، کاوش در رسانه های اجتماعی و اشتراک صدا در ویژگی های وب است. معمولاً برای درک نحوه بازاریابی یک سایت با شناسایی کلمات کلیدی برچسب گذاری شده در این سایت، چه از رسانه های اجتماعی یا از سایر وب سایت ها، استفاده می شود.
منابع داده تجزیه و تحلیل وب [ ویرایش ]
هدف اساسی تجزیه و تحلیل وب جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مربوط به ترافیک وب و الگوهای استفاده است. داده ها عمدتاً از چهار منبع می آیند: [8]
دادههای درخواست مستقیم HTTP : مستقیماً از پیامهای درخواست HTTP میآید ( سرصفحههای درخواست HTTP ).
داده های تولید شده در سطح شبکه و سرور مرتبط با درخواست های HTTP: بخشی از درخواست HTTP نیست، اما برای انتقال موفقیت آمیز درخواست لازم است - به عنوان مثال، آدرس IP یک درخواست کننده.
داده های سطح برنامه ارسال شده با درخواست های HTTP: تولید و پردازش شده توسط برنامه های سطح برنامه (مانند جاوا اسکریپت ، PHP و ASP.Net )، از جمله جلسات و ارجاع ها. اینها معمولاً توسط گزارشهای داخلی گرفته میشوند تا سرویسهای عمومی تجزیه و تحلیل وب.
داده های خارجی: می تواند با داده های موجود در سایت ترکیب شود تا به تقویت داده های رفتار وب سایت که در بالا توضیح داده شد و تفسیر استفاده از وب کمک کند. به عنوان مثال، آدرسهای IP معمولاً با مناطق جغرافیایی و ارائهدهندگان خدمات اینترنتی، نرخ باز و کلیک ایمیل ، دادههای کمپین پست مستقیم، فروش، سابقه سرنخ یا سایر انواع دادهها در صورت نیاز مرتبط هستند.
تجزیه و تحلیل فایل لاگ سرور وب [ ویرایش ]
وب سرورها برخی از تراکنش های خود را در یک فایل گزارش ثبت می کنند. به زودی متوجه شد که این فایل های گزارش را می توان توسط برنامه ای برای ارائه داده هایی در مورد محبوبیت وب سایت خواند. بنابراین نرم افزار تجزیه و تحلیل لاگ وب به وجود آمد .
در اوایل دهه 1990، آمار وبسایت عمدتاً شامل شمارش تعداد درخواستهای مشتری (یا بازدید ) بود که به وب سرور انجام میشد. این یک روش معقول در ابتدا بود زیرا هر وب سایت اغلب از یک فایل HTML تشکیل شده بود. با این حال، با معرفی تصاویر در HTML، و وب سایت هایی که چندین فایل HTML را پوشش می دادند، این تعداد کمتر کاربردی شد. اولین Log Analyzer تجاری واقعی توسط IPRO در سال 1994 منتشر شد .
دو واحد اندازه گیری در اواسط دهه 1990 برای اندازه گیری دقیق تر میزان فعالیت انسان در سرورهای وب معرفی شد. اینها بازدیدها و بازدیدهای صفحه (یا جلسات ) بودند. نمای صفحه به عنوان درخواستی از وب سرور برای یک صفحه تعریف میشود، در حالی که بازدید به عنوان دنبالهای از درخواستهای یک کلاینت شناسایی منحصربهفرد تعریف میشود که پس از مقدار مشخصی عدم فعالیت، معمولاً 30 دقیقه، منقضی میشود. .
ظهور عنکبوت ها و روبات های موتورهای جستجو در اواخر دهه 1990، همراه با پروکسی های وب و آدرس های IP اختصاص داده شده به صورت پویا برای شرکت های بزرگ و ISP ها ، شناسایی بازدیدکنندگان انسانی منحصر به فرد یک وب سایت را دشوارتر کرد. تحلیلگرهای گزارش با ردیابی بازدیدها توسط کوکی ها و نادیده گرفتن درخواست های عنکبوت های شناخته شده پاسخ دادند. [ نیازمند منبع ]
استفاده گسترده از کش های وب نیز مشکلی را برای تجزیه و تحلیل فایل لاگ ایجاد کرد. اگر شخصی مجدداً از یک صفحه بازدید کند، درخواست دوم اغلب از حافظه پنهان مرورگر بازیابی می شود و بنابراین هیچ درخواستی توسط وب سرور دریافت نمی شود. یعنی مسیر شخص از طریق سایت گم شده است. ذخیره سازی را می توان با پیکربندی وب سرور شکست داد، اما این می تواند منجر به کاهش عملکرد برای بازدید کننده و بار بیشتر روی سرورها شود. [10]
برچسب گذاری صفحه [ ویرایش ]
نگرانی در مورد دقت تجزیه و تحلیل فایل لاگ در حضور حافظه پنهان، و تمایل به انجام تجزیه و تحلیل وب به عنوان یک سرویس برون سپاری، منجر به روش دوم جمع آوری داده ها، برچسب گذاری صفحه یا " web beacons " شد.
در اواسط دهه 1990، شمارندههای وب معمولاً دیده میشد - اینها تصاویری بودند که در یک صفحه وب گنجانده شده بودند که تعداد دفعات درخواست تصویر را نشان میداد، که تخمینی از تعداد بازدید از آن صفحه بود. در اواخر دهه 1990، این مفهوم تکامل یافت تا به جای یک تصویر قابل مشاهده، یک تصویر نامرئی کوچک را شامل شود و با استفاده از جاوا اسکریپت، اطلاعات خاصی را در مورد صفحه و بازدیدکننده به همراه درخواست تصویر ارسال کند. سپس این اطلاعات می تواند از راه دور توسط یک شرکت تجزیه و تحلیل وب پردازش شود و آمارهای گسترده ای تولید شود.
سرویس تجزیه و تحلیل وب همچنین فرآیند اختصاص یک کوکی به کاربر را مدیریت می کند که می تواند در طول بازدید و بازدیدهای بعدی آنها را به طور منحصر به فرد شناسایی کند. نرخ پذیرش کوکی بین وب سایت ها به طور قابل توجهی متفاوت است و ممکن است بر کیفیت داده های جمع آوری و گزارش شده تأثیر بگذارد.
جمع آوری داده های وب سایت با استفاده از یک سرور جمع آوری داده های شخص ثالث (یا حتی یک سرور جمع آوری داده های داخلی) نیاز به جستجوی DNS اضافی توسط رایانه کاربر برای تعیین آدرس IP سرور مجموعه دارد. گاهی اوقات، تاخیر در تکمیل جستجوهای DNS موفق یا ناموفق ممکن است منجر به جمعآوری دادهها نشود.
با افزایش محبوبیت راه حل های مبتنی بر Ajax ، یک جایگزین برای استفاده از یک تصویر نامرئی، پیاده سازی تماس بازگشت به سرور از صفحه رندر شده است. در این حالت، زمانی که صفحه در مرورگر وب رندر میشود، یک قطعه کد جاوا اسکریپت به سرور تماس میگیرد و اطلاعاتی را درباره مشتری ارسال میکند که میتواند توسط یک شرکت تجزیه و تحلیل وب جمعآوری شود.
تجزیه و تحلیل فایل لاگ در مقابل برچسب گذاری صفحه [ ویرایش ]
هم برنامه های تجزیه و تحلیل فایل لاگ و هم راه حل های برچسب گذاری صفحه به راحتی در دسترس شرکت هایی هستند که مایل به انجام تجزیه و تحلیل وب هستند. در برخی موارد، همان شرکت تجزیه و تحلیل وب هر دو روش را ارائه می دهد. سپس این سوال مطرح می شود که یک شرکت باید کدام روش را انتخاب کند. هر رویکرد مزایا و معایبی دارد. [11] [12]
مزایای تجزیه و تحلیل logfile [ ویرایش ]
مزایای اصلی تجزیه و تحلیل فایل لاگ نسبت به برچسب گذاری صفحه به شرح زیر است:
سرور وب معمولاً از قبل فایل های گزارش را تولید می کند، بنابراین داده های خام از قبل در دسترس هستند. هیچ تغییری در وب سایت لازم نیست.
داده ها روی سرورهای این شرکت هستند و در قالب استاندارد و نه اختصاصی هستند. این امر باعث میشود شرکت بعداً برنامهها را تغییر دهد، از چندین برنامه مختلف استفاده کند و دادههای تاریخی را با یک برنامه جدید تجزیه و تحلیل کند.
فایلهای گزارش حاوی اطلاعات بازدید از عنکبوتهای موتور جستجو هستند که معمولاً از ابزارهای تجزیه و تحلیل با استفاده از برچسبگذاری جاوا اسکریپت حذف میشوند. (برخی از موتورهای جستجو حتی ممکن است جاوا اسکریپت را در یک صفحه اجرا نکنند.) اگرچه این موارد نباید به عنوان بخشی از فعالیت های انسانی گزارش شوند، اما اطلاعات مفیدی برای بهینه سازی موتور جستجو است .
فایل های گزارش نیازی به جستجوی DNS اضافی یا شروع کند TCP ندارند . بنابراین هیچ تماس سرور خارجی وجود ندارد که بتواند سرعت بارگذاری صفحه را کاهش دهد یا منجر به تعداد بازدیدهای صفحه شود.
سرور وب هر تراکنشی را که انجام می دهد، به طور قابل اعتمادی ثبت می کند، به عنوان مثال، اسناد PDF و محتوای تولید شده توسط اسکریپت ها را ارائه می دهد، و به همکاری مرورگرهای بازدیدکنندگان متکی نیست.
مزایای برچسب گذاری صفحه [ ویرایش ]
مزایای اصلی برچسب گذاری صفحه نسبت به تجزیه و تحلیل فایل لاگ به شرح زیر است:
شمارش با باز کردن صفحه فعال می شود (با توجه به اینکه سرویس گیرنده وب اسکریپت های برچسب را اجرا می کند)، نه درخواست آن از سرور. اگر صفحه ای کش باشد، توسط تجزیه و تحلیل گزارش مبتنی بر سرور شمارش نمی شود. صفحات ذخیره شده در حافظه پنهان می توانند تا یک سوم کل بازدیدهای صفحه را تشکیل دهند که می تواند بر بسیاری از معیارهای سایت تأثیر منفی بگذارد. [ نیازمند منبع ]
داده ها از طریق یک جزء ("برچسب") در صفحه جمع آوری می شوند که معمولاً در جاوا اسکریپت نوشته می شود. این معمولاً همراه با یک زبان برنامه نویسی سمت سرور (مانند PHP ) برای دستکاری و (معمولا) ذخیره آن در یک پایگاه داده استفاده می شود.
این اسکریپت ممکن است به اطلاعات اضافی در سرویس گیرنده وب یا کاربر دسترسی داشته باشد که در پرس و جو ارسال نشده است، مانند اندازه صفحه نمایش بازدیدکنندگان و قیمت کالاهایی که خریداری کرده اند.
برچسبگذاری صفحه میتواند رویدادهایی را گزارش کند که شامل درخواستی به وب سرور نیست، مانند تعاملات درون فیلمهای Flash ، تکمیل فرم جزئی، رویدادهای ماوس مانند onClick، onMouseOver، onFocus، onBlur و غیره.
سرویس برچسبگذاری صفحه، فرآیند اختصاص کوکیها به بازدیدکنندگان را مدیریت میکند. با تجزیه و تحلیل فایل لاگ، سرور باید برای انجام این کار پیکربندی شود.
برچسب گذاری صفحه برای شرکت هایی در دسترس است که به سرورهای وب خود دسترسی ندارند.
اخیراً برچسب گذاری صفحه به یک استاندارد در تجزیه و تحلیل وب تبدیل شده است. [13]
عوامل اقتصادی [ ویرایش ]
تجزیه و تحلیل Logfile تقریبا همیشه در داخل انجام می شود. برچسب گذاری صفحه را می توان در داخل انجام داد، اما اغلب به عنوان یک سرویس شخص ثالث ارائه می شود. تفاوت اقتصادی بین این دو مدل نیز می تواند برای شرکتی که تصمیم می گیرد کدام را خریداری کند، مورد توجه قرار گیرد.
تجزیه و تحلیل Logfile معمولاً شامل خرید یکباره نرم افزار می شود. با این حال، برخی از فروشندگان حداکثر بازدید سالانه صفحه را با هزینه های اضافی برای پردازش اطلاعات اضافی معرفی می کنند. [ نیازمند منبع ] علاوه بر پیشنهادهای تجاری، چندین ابزار تجزیه و تحلیل فایل لاگ منبع باز به صورت رایگان در دسترس هستند.
برای تجزیه و تحلیل Logfile داده ها باید ذخیره و بایگانی شوند، که اغلب به سرعت بزرگ می شوند. اگرچه هزینه سخت افزار برای انجام این کار حداقل است، هزینه های سربار برای یک بخش فناوری اطلاعات می تواند قابل توجه باشد.
برای تجزیه و تحلیل Logfile، نرم افزار باید نگهداری شود، از جمله به روز رسانی ها و وصله های امنیتی.
فروشندگان پیچیده برچسب گذاری صفحه، هزینه ماهانه ای را بر اساس حجم، یعنی تعداد بازدیدهای صفحه در ماه جمع آوری می کنند.
اینکه کدام راه حل ارزان تر است به میزان تخصص فنی در شرکت، فروشنده انتخاب شده، میزان فعالیت مشاهده شده در وب سایت ها، عمق و نوع اطلاعات جستجو شده، و تعداد وب سایت های متمایز نیاز به آمار بستگی دارد.
صرف نظر از راهحل فروشنده یا روش جمعآوری دادهها، هزینه تحلیل و تفسیر بازدیدکنندگان وب نیز باید لحاظ شود. یعنی هزینه تبدیل داده های خام به اطلاعات عملی. این می تواند از استفاده از مشاوران شخص ثالث، استخدام یک تحلیلگر وب با تجربه و یا آموزش یک فرد مناسب داخلی باشد. سپس می توان یک تحلیل هزینه و فایده انجام داد. به عنوان مثال، چه افزایش درآمد یا صرفه جویی در هزینه را می توان با تجزیه و تحلیل داده های بازدیدکنندگان وب به دست آورد؟
روش های ترکیبی [ ویرایش ]
برخی از شرکتها راهحلهایی تولید میکنند که دادهها را از طریق فایلهای گزارش و برچسبگذاری صفحه جمعآوری میکنند و میتوانند هر دو نوع را تجزیه و تحلیل کنند. با استفاده از روش ترکیبی، هدف آنها تولید آمار دقیق تری نسبت به هر روش به تنهایی است. [14]
موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان [ ویرایش ]
با موقعیت جغرافیایی IP ، امکان ردیابی مکان بازدیدکنندگان وجود دارد. با استفاده از پایگاه داده موقعیت جغرافیایی IP یا API، بازدیدکنندگان را می توان در سطح شهر، منطقه یا کشور تعیین موقعیت جغرافیایی کرد. [15]
IP Intelligence یا پروتکل اینترنت (IP) Intelligence، فناوری است که اینترنت را نقشه برداری می کند و آدرس های IP را بر اساس پارامترهایی مانند موقعیت جغرافیایی (کشور، منطقه، ایالت، شهر و کد پستی)، نوع اتصال، ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) دسته بندی می کند. اطلاعات پروکسی و موارد دیگر. اولین نسل از IP Intelligence با نام geotargeting یا فناوری موقعیت جغرافیایی نامیده شد. این اطلاعات توسط کسبوکارها برای تقسیمبندی مخاطبان آنلاین در برنامههایی مانند تبلیغات آنلاین ، هدفگیری رفتاری ، بومیسازی محتوا (یا بومیسازی وبسایت )، مدیریت حقوق دیجیتال ، شخصیسازی ، تشخیص تقلب آنلاین، جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل پیشرفته، مدیریت ترافیک جهانی و محتوا استفاده میشود. توزیع
روی تجزیه و تحلیل کلیک کنید [ ویرایش ]
تجزیه و تحلیل مسیر کلیک با صفحات ارجاع در سمت چپ و فلش ها و مستطیل های متفاوت از نظر ضخامت و وسعت برای نماد کمیت حرکت.
تجزیه و تحلیل کلیک ، همچنین به عنوان Clickstream شناخته می شود ، نوع خاصی از تجزیه و تحلیل وب است که توجه ویژه ای به کلیک ها می کند .
معمولاً تجزیه و تحلیل کلیک بر روی تجزیه و تحلیل در سایت تمرکز می کند. یک ویرایشگر یک وب سایت از تجزیه و تحلیل کلیک برای تعیین عملکرد سایت خاص خود با توجه به جایی که کاربران سایت کلیک می کنند استفاده می کند.
همچنین، بسته به نوع اطلاعات مورد نظر، تجزیه و تحلیل کلیک ممکن است در زمان واقعی یا "غیر واقعی" اتفاق بیفتد. به طور معمول، ویراستاران صفحه اول در سایت های رسانه خبری پربازدید، می خواهند صفحات خود را در زمان واقعی نظارت کنند تا محتوا را بهینه کنند. ویراستاران، طراحان یا سایر انواع ذینفعان ممکن است کلیکها را روی یک بازه زمانی وسیعتر تجزیه و تحلیل کنند تا به آنها در ارزیابی عملکرد نویسندگان، عناصر طراحی یا تبلیغات و غیره کمک کنند.
داده های مربوط به کلیک ها ممکن است حداقل به دو روش جمع آوری شود. در حالت ایدهآل، یک کلیک زمانی که اتفاق میافتد، ثبت میشود، و این روش به برخی عملکردها نیاز دارد که اطلاعات مربوطه را هنگام وقوع رویداد دریافت کند. از طرف دیگر، میتوان این فرض را ایجاد کرد که یک نمای صفحه نتیجه یک کلیک است، و بنابراین یک کلیک شبیهسازی شده را که منجر به آن نمای صفحه میشود، ثبت کنید.
تجزیه و تحلیل چرخه عمر مشتری [ ویرایش ]
همچنین ببینید: مدیریت چرخه عمر مشتری
تجزیه و تحلیل چرخه عمر مشتری یک رویکرد بازدید کننده محور برای اندازه گیری است. [16] بازدیدهای صفحه، کلیکها و رویدادهای دیگر (مانند تماسهای API، دسترسی به سرویسهای شخص ثالث، و غیره) همه به جای اینکه بهعنوان نقاط داده جداگانه ذخیره شوند، به یک بازدیدکننده وابسته هستند. تجزیه و تحلیل چرخه عمر مشتری تلاش می کند تمام نقاط داده را به یک قیف بازاریابی متصل کند که می تواند بینش هایی را در مورد رفتار بازدیدکنندگان و بهینه سازی وب سایت ارائه دهد . [17] معیارهای رایج مورد استفاده در تجزیه و تحلیل چرخه عمر مشتری شامل هزینه جذب مشتری (CAC)، ارزش طول عمر مشتری (CLV)، نرخ انحراف مشتری و امتیازات رضایت مشتری است. [16]
روش های دیگر [ ویرایش ]
گاهی اوقات از روش های دیگر جمع آوری داده ها استفاده می شود. بسته sniffing داده ها را با استشمام کردن ترافیک شبکه ای که بین وب سرور و دنیای خارج عبور می کند جمع آوری می کند. بسته sniffing شامل هیچ تغییری در صفحات وب یا سرورهای وب نیست. ادغام تجزیه و تحلیل وب در خود نرم افزار وب سرور نیز امکان پذیر است. [18] هر دو این روش ها ادعا می کنند که داده های بلادرنگ بهتری نسبت به روش های دیگر ارائه می دهند.
منابع رایج سردرگمی در تجزیه و تحلیل وب [ ویرایش ]
مشکل هتل [ ویرایش ]
مشکل هتل به طور کلی اولین مشکلی است که کاربر تجزیه و تحلیل وب با آن مواجه می شود. مشکل این است که تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد برای هر روز در یک ماه با تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد آن ماه جمع نمی شود. به نظر یک کاربر بی تجربه در هر نرم افزار تجزیه و تحلیلی که استفاده می کند، این مشکل است. در واقع این یک ویژگی ساده از تعاریف متریک است.
راه برای تصویر کردن وضعیت با تصور یک هتل است. این هتل دارای دو اتاق (اتاق A و B) می باشد.
روز 01روز 02روز 03جمع
اتاق Aجانجانعلامت2 کاربر منحصر به فرد
اتاق Bعلامتآنهآنه2 کاربر منحصر به فرد
جمع222?
همانطور که جدول نشان می دهد، هتل در طول سه روز هر روز دو کاربر منحصر به فرد دارد. بنابراین مجموع مجموع با توجه به روز شش است.
در طول این دوره، هر اتاق دو کاربر منحصر به فرد داشته است. بنابراین مجموع مجموع با توجه به اتاق ها چهار است.
در واقع تنها سه بازدید کننده در این مدت در هتل بوده اند. مشکل این است که شخصی که دو شب در یک اتاق میماند، اگر در هر روز یکبار شمارش شود، دو بار شمارش میشود، اما اگر کل دوره بررسی شود، فقط یکبار شمارش میشود. هر نرم افزاری برای تجزیه و تحلیل وب، این موارد را برای دوره زمانی انتخاب شده به درستی جمع بندی می کند، بنابراین زمانی که کاربر سعی می کند مجموع ها را مقایسه کند، مشکل ایجاد می شود.
مسمومیت تجزیه و تحلیل [ ویرایش ]
همانطور که اینترنت به بلوغ رسیده است، گسترش ترافیک ربات های خودکار به یک مشکل فزاینده برای قابلیت اطمینان تجزیه و تحلیل وب تبدیل شده است. [ نیاز به نقل از ] همانطور که رباتها در اینترنت میروند، اسناد وب را به روشهایی شبیه به کاربران ارگانیک ارائه میکنند و در نتیجه ممکن است اتفاقاً همان کدی را که تحلیلگران وب برای شمارش ترافیک استفاده میکنند، راهاندازی کنند. به طور مشترک، این راهاندازی اتفاقی رویدادهای تحلیل وب بر تفسیرپذیری دادهها و استنباطهای انجام شده بر روی آن دادهها تأثیر میگذارد. IPM اثبات مفهومی را ارائه کرد که چگونه گوگل آنالیتیکس و همچنین رقبای آنها به راحتی توسط استراتژی های رایج استقرار ربات فعال می شوند. [19]
مشکلات کوکی های شخص ثالث [ ویرایش ]
همچنین ببینید: ردیابی وب § پیشگیری
از لحاظ تاریخی، فروشندگان راهحلهای تجزیه و تحلیل برچسبگذاری صفحه، از کوکیهای شخص ثالث ارسال شده از دامنه فروشنده بهجای دامنه وبسایت در حال مرور استفاده میکردند. کوکیهای شخص ثالث میتوانند بازدیدکنندگانی را که از چندین دامنه نامرتبط در سایت شرکت عبور میکنند مدیریت کنند، زیرا کوکی همیشه توسط سرورهای فروشنده کنترل میشود.
با این حال، کوکیهای شخص ثالث در اصل به ردیابی یک کاربر در سایتهای شرکتهای مختلف اجازه میدهند، و به فروشنده تجزیه و تحلیل اجازه میدهد تا فعالیت کاربر در سایتهایی را که اطلاعات شخصی خود را در آنها ارائه کرده است را با فعالیت خود در سایتهای دیگری که گمان میکرد ناشناس است، جمعبندی کند. اگرچه شرکت های تجزیه و تحلیل وب انجام این کار را تکذیب می کنند، شرکت های دیگری مانند شرکت های عرضه کننده تبلیغات بنری این کار را انجام داده اند. نگرانیهای حفظ حریم خصوصی در مورد کوکیها ، اقلیت قابل توجهی از کاربران را به مسدود کردن یا حذف کوکیهای شخص ثالث سوق داده است. در سال 2005، برخی گزارش ها نشان داد که حدود 28 درصد از کاربران اینترنت کوکی های شخص ثالث را مسدود کرده و 22 درصد آنها را حداقل یک بار در ماه حذف می کنند. [20] اکثر فروشندگان راه حل های برچسب گذاری صفحه اکنون به سمت ارائه حداقل گزینه استفاده از کوکی های شخص اول (کوکی های اختصاص داده شده از زیر دامنه مشتری) رفته اند.
مشکل دیگر حذف کوکی است. هنگامی که تجزیه و تحلیل وب برای شناسایی بازدیدکنندگان منحصر به فرد به کوکی ها وابسته است، آمار به یک کوکی دائمی برای نگه داشتن شناسه بازدیدکننده منحصر به فرد وابسته است. وقتی کاربران کوکی ها را حذف می کنند، معمولاً کوکی های شخص اول و شخص ثالث را حذف می کنند. اگر این کار بین تعاملات با سایت انجام شود، کاربر به عنوان اولین بازدیدکننده در نقطه تعامل بعدی خود ظاهر می شود. بدون شناسه بازدیدکننده دائمی و منحصر به فرد، تبدیل ها، تجزیه و تحلیل جریان کلیک و سایر معیارهای وابسته به فعالیت های یک بازدیدکننده منحصر به فرد در طول زمان، نمی توانند دقیق باشند.
از کوکی ها استفاده می شود زیرا آدرس های IP همیشه مختص کاربران نیست و ممکن است توسط گروه ها یا پراکسی های بزرگ به اشتراک گذاشته شود. در برخی موارد، آدرس IP با عامل کاربر ترکیب می شود تا در صورت در دسترس نبودن کوکی ها، بازدیدکننده با دقت بیشتری شناسایی شود. با این حال، این فقط تا حدی مشکل را حل می کند زیرا اغلب کاربران پشت سرور پروکسی همان عامل کاربر را دارند. سایر روشهای شناسایی منحصر به فرد کاربر از نظر فنی چالش برانگیز هستند و مخاطبان قابل ردیابی را محدود میکنند یا مشکوک تلقی میشوند. کوکیها بدون استفاده از فناوریهایی که بهعنوان نرمافزار جاسوسی در نظر گرفته میشوند، به پایینترین مخرج مشترک میرسند و فعال/فعال بودن کوکیها منجر به نگرانیهای امنیتی میشود. [21]
روش های تجزیه و تحلیل ایمن (اندازه گیری) [ ویرایش ]
جمع آوری اطلاعات شخص ثالث مشمول هرگونه محدودیت شبکه و امنیت اعمال شده است. کشورها، ارائه دهندگان خدمات و شبکه های خصوصی می توانند از ارسال اطلاعات بازدید از سایت به اشخاص ثالث جلوگیری کنند. همه روشهایی که در بالا توضیح داده شد (و برخی روشهای دیگر که در اینجا ذکر نشدهاند، مانند نمونهگیری) مشکل اصلی آسیبپذیری در برابر دستکاری (هم تورم و هم کاهش تورم) را دارند. این بدان معناست که این روش ها نادقیق و ناامن هستند (در هر مدل معقول امنیتی). این موضوع در چندین مقاله مورد بررسی قرار گرفته است، [22] [23] [24] [25] اما تا به امروز راه حل های پیشنهاد شده در این مقالات نظری باقی مانده است.
همچنین ببینید [ ویرایش ]
لیست نرم افزارهای تحلیل وب
تجزیه و تحلیل وب موبایل
تجزیه و تحلیل ویدیوی آنلاین
بازاریابی پس از کلیک
جلسه (تجزیه و تحلیل وب)
نرم افزار تحلیل لاگ وب
وب کاوی
عملکرد وب
ترافیک وب
منبع
https://en.wikipedia.org/wiki/Web_analytics