| صنعت | هوافضا |
|---|---|
| سرنوشت | ورشکستگی |
| جانشین | Stork BV |
| تاسیس شد | 22 فوریه 1912 |
| پایه گذار | آنتونی فوکر |
| از بین رفته است | 1996 |
| مرکز فرماندهی | آمستردام ، هلند |
افراد کلیدی | آنتونی فوکر ، رینهولد پلاتز ، والتر رتل |
| محصولات | هواپیماهای تجاری هواپیماهای نظامی |
| سایت اینترنتی | www .fokkerservices .com / |
فوکر یک سازنده هواپیما در هلند بود که به نام بنیانگذار آن ، آنتونی فوکر نامگذاری شد . این شرکت با چندین نام مختلف فعالیت کرد ، کار خود را از سال 1912 در شووین آلمان آغاز کرد و در سال 1919 به هلند منتقل شد.
در موفق ترین دوره خود در دهه های 1920 و 1930 ، بازار هواپیمای کشوری را تحت سلطه خود درآورد. Fokker در سال 1996 ورشکست شد و فعالیت های آن به رقبا فروخته شد.
فهرست
تاریخچه [ ویرایش ]
اولین هواپیمای Fokker ، Spin (عنکبوت) (1910)
Fokker در آلمان [ ویرایش ]
آنتونی فوکر در 20 سالگی ، هنگام تحصیل در آلمان ، هواپیمای اولیه خود را با نام Spin (اسپایدر) ساخت - اولین هواپیمای ساخت هلند که در کشور خود پرواز می کند. بهره گیری از فرصت های بهتر در آلمان، نقل مکان کرد او را به برلین ، که در آن در سال 1912، او تاسیس اولین شرکت خود، فوکر Aeroplanbau، بعد به حومه Görries در حال حرکت در جنوب غربی شورین (در 53 درجه سانتی 36'45.90 "N 11 ° 22'31.60 ″ E ) ، جایی که شرکت فعلی تأسیس شد ، به عنوان Fokker Aviatik GmbH ، در 12 فوریه 1912. [1]
جنگ جهانی اول [ ویرایش ]
فوکر سرمایه خود را از فروش چندین هواپیمای Fokker Spin به دولت آلمان و ایجاد کارخانه ای در آلمان برای تأمین ارتش آلمان در جنگ جهانی اول تأسیس کرد . اولین طرح جدید وی برای آلمانی ها که به هر تعداد تولید می شد ، Fokker M.5 بود که کمی بیشتر از کپی Morane-Saulnier G بود که به جای چوب برای بدنه با لوله های فولادی ساخته شده بود و با تغییرات جزئی در رئوس مطالب سکان و زیرپوش و یک بخش جدید از ایروویل. [2] وقتی فهمید که مسلح کردن این پیشاهنگان با مسلسل که از طریق قوس پروانه شلیک می کند مطلوب است ، فوکر یک دنده هماهنگ سازی مشابه دسیسه ثبت شده توسطفرانتس اشنایدر . [3]
Fokker Eindecker در حال پرواز
مجهز به نسخه پیشرفته این دنده ، M.5 به Fokker Eindecker تبدیل شد ، که به دلیل تسلیحات انقلابی خود ، به یکی از ترسناک ترین هواپیماها در جبهه غربی تبدیل شد ، معرفی آن منجر به دوره برتری هوایی آلمان معروف به Fokker Scourge که فقط با معرفی هواپیماهای جدید مانند Nieuport 11 و Airco DH.2 پایان یافت .
در طول جنگ جهانی اول ، مهندسان Fokker در حال کار بر روی Fokker-Leimberger بودند ، یک اسلحه 12 بشکه ای گاتلینگ با قدرت خارجی در دور 7.92 × 57 میلی متر که ادعا می شود قادر به شلیک بیش از 7200 دور در دقیقه است. [4]
بعداً در جنگ ، بعد از اینکه Fokker DV (آخرین طراحی توسط طراح ارشد قبلی مارتین کرویتزر) نتوانست با Luftstreitkräfte مورد قبول واقع شود ، دولت آلمان Fokker (به دلیل تخصص تولید هواپیما) و Junkers (به دلیل پیشگام ساختن تمام فلزات ) را مجبور کرد. تکنیک های ساخت و سازه های هواپیما و مفاهیم پیشرفته طراحی) برای همکاری بیشتر ، که منجر به تاسیس Junkers-Fokker Aktiengesellschaft یا Jfa شد ، در 20 اکتبر 1917. از آنجا که این مشارکت مشکل ساز بود ، در نهایت منحل شد. در آن زمان ، جوشکار سابق Fokker و طراح جدید Reinhold Platz، که جای اواخر مارتین کروتزر را در این شرکت گرفته بود ، برخی از مفاهیم طراحی پروفسور یونکرز را اقتباس کرده بود ، که منجر به شباهت بصری بین هواپیماهای این دو سازنده در طی دهه آینده شد.
برخی از انواع قابل توجه تولید شده توسط Fokker در طول نیمه دوم جنگ ، همه در ابتدا توسط Herr Platz طراحی شده است ، شامل هواپیمای دوطبقه Fokker D.VI ، هواپیمای Fokker Dr.I یا Dreidecker (به عنوان کوه بارون سرخ یاد می شود ) ، Fokker دو هواپیمای D.VII (تنها هواپیمایی که در معاهده ای به طور مستقیم به آن اشاره شده است: تمام هواپیماهای D.VII از نظر توافقنامه آتش بس برای تحویل به متحدان تفکیک شده اند ) و هواپیمای منفجر چتر Fokker D.VIII .
بازگشت به هلند [ ویرایش ]
در سال 1919 ، فوكر ، بابت بدهی مبالغ زیادی به عنوان مالیات عقب مانده (از جمله 14،250،000 مارك مالیات بر درآمد) ، [5] به هلند بازگشت و با حمایت Steenkolen Handels Vereniging كه در حال حاضر تحت عنوان SHV Holdings شناخته می شود ، شركت جدیدی را در نزدیكی آمستردام تأسیس كرد . او به دلیل درگیر شدن در جنگ جهانی اول ، نام Nederlandse Vliegtuigenfabriek (کارخانه هواپیماسازی هلند) را برای پنهان نگه داشتن نام تجاری Fokker انتخاب کرد. علیرغم شرایط سختگیرانه خلع سلاح در پیمان ورسای، فوکر با دست خالی به خانه برنگشت. در سال 1919 ، او مجوز صادرات را ترتیب داد و شش قطار قطعه و 180 نوع هواپیما را از مرز هلند و آلمان آورد ، از جمله 117 Fokker C.Is ، D.VIIs و D.VIIIs. این سهام اولیه او را قادر به راه اندازی سریع مغازه کرد.
پس از جابجایی شرکت وی ، بسیاری از هواپیماهای نظامی Fokker CI و C.IV به روسیه ، رومانی و هنوز هم مخفی نیروی هوایی آلمان تحویل داده شدند. موفقیت در بازار تجاری نیز حاصل شد ، با توسعه Fokker F.VII ، یک هواپیمای بالدار که قادر به گرفتن انواع مختلف موتور است. فوکر با طراحی و ساخت هواپیماهای نظامی ، هواپیماها را به نیروی هوایی سلطنتی هلند تحویل داد . در نهایت مشتریان نظامی خارجی شامل فنلاند ، سوئد ، دانمارک ، نروژ ، سوئیس ، مجارستان و ایتالیا بودند. این کشورها تعداد قابل توجهی هواپیمای شناسایی Fokker CV را خریداری کردند که در اواخر دهه 1920 و اوایل دهه 1930 موفقیت اصلی Fokker شد.
دهه 1920 و 30: دوره شکوه فوکر [ ویرایش ]
Fokker F.VII
در دهه 1920 ، Fokker وارد سالهای شکوه خود شد و تا اواخر دهه 1920 بزرگترین تولید کننده هواپیما در جهان شد. بزرگترین موفقیت آن هواپیمای مسافربری سه جانبه F.VIIa / 3m 1925 بود که توسط 54 شرکت هواپیمایی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت و 40٪ از بازار آمریکا را در سال 1936 تصرف کرد. این بازار اروپا را با هواپیماهای تمام فلزی Junkers مشترک داشت ، اما بر بازار آمریكا تا زمان ورود فورد Trimotor كه از مشخصات آیرودینامیكی Fokker F.VII و مفاهیم ساختاری Junkers كپی می كرد.
در سال 1923 ، آنتونی فوکر به ایالات متحده نقل مکان کرد ، جایی که در سال 1927 ، یک شعبه آمریکایی از شرکت خود ، شرکت هواپیمایی آتلانتیک تأسیس کرد ، که به شرکت هواپیماسازی فوکر آمریکا تغییر نام داد. در سال 1930 ، این شرکت با شرکت جنرال موتورز ادغام شد و نام شرکت به شرکت تولید هواپیمایی عمومی تبدیل شد ، که به نوبه خود با هواپیمایی آمریکای شمالی ادغام شد و توسط GM در سال 1948 واگذار شد. .
ضربه جدی به شهرت فاکر پس از سقوط هواپیمای F-10 Transcontinental & Western Air Fokker در کانزاس در سال 1931 رخ داد ، زمانی که معلوم شد این سقوط به دلیل نقص ساختاری ناشی از پوسیدگی چوب است. نوت رام ، مربی افسانه ای فوتبال نوتردام ، از جمله این افراد بود که منجر به بازتاب گسترده رسانه ها و تحقیقات فنی شد. در نتیجه ، تمام Fokkers همراه با انواع دیگری که بال Fokker را کپی کرده بودند ، در ایالات متحده مستقر شدند.
در سال 1934 Neville Shute از Airspeed Ltd (انگلیس) با شخص Fokker برای توافق نامه صدور مجوز تولید مذاکره کرد. در ژانویه 1935 ، ایرسپید توافق نامه ای برای داگلاس DC-2 و تعدادی از انواع Fokker امضا کرد ، با Fokker به مدت هفت سال مشاور. شوت او را فردی نابغه ، زیرک و مفید اما در حال حاضر یک بیمار بیمار یافت . و چون او در زندگی خانگی اش نامنظم بود ، با او سخت کنار آمد . ایرسپید ساخت Fokker D.XVII را برای یونان در نظر گرفت ، زیرا یونان به دلایل ارزی می خواست از انگلیس خرید کند ، اما این پیشنهاد "به نتیجه نرسید". شوت خواندن رمان شهر خراب خود را توصیه کرددر مورد روش های بالکان تجارت و پس از یک سال ، سوق دادن به جنگ بدان معنی بود که هلندی ها نمی توانند به کارخانه ایرسپید یا در جلسات هیئت مدیره بروند. [6]
در 23 دسامبر 1939 ، فوکر پس از سه هفته بیماری در شهر نیویورک درگذشت.
منبع
https://en.wikipedia.org/wiki/Fokker
